Doteraz boli všetky nové vozidlá v EÚ pred spustením ich predaja testované podľa metodiky NEDC (New European Driving Cycle). Tento súbor testov bol však zavedený v 80. rokoch minulého storočia. Odvtedy sa zmenili nielen automobily a v nich používané technológie, ale aj stav ciest a správanie vodičov. Staré testy vychádzali skôr z teoretických než reálnych predpokladov o spôsobe jazdy.
Dnešné automobily ponúkajú rôzne doplnky, ako napríklad pohon všetkých kolies alebo klimatizáciu, ktoré vplývajú na emisie a spotrebu paliva, s čím sa však pri starých testoch nepočítalo. Tým vznikala odchýlka medzi parametrami nameranými v laboratóriu a hodnotami dosahovanými v reálnych podmienkach.
Testy podľa novej metodiky WLTP predstavujú významný posun vpred. Sú navrhnuté tak, aby lepšie simulovali jazdu v reálnych podmienkach, aj vďaka novým smerniciam pre okolitú teplotu, tlak v pneumatikách a valivý odpor vozovky. Cyklus podľa WLTP trvá navyše o 50 % dlhšie než testy NEDC (30 minút oproti 20 minútam), zdvojnásobuje testovanú vzdialenosť a zvyšuje maximálnu a priemernú testovaciu rýchlosť.